Sunday, March 4, 2012

~Hemah sepanjang jalanNya~

~SELAMAT MELANGKAH KE SEMESTER BARU ~





Sudah bersediakah anda untuk menjalani semester baru ini?? sudah pasti kah..benar-benar pasti… sudah bersedia.. mari kita sama-sama prepare mental dan fizikal yang akan sentiasa dalam rahmatNya, insyaAllah… dalam meneruskan nafas yang tersisa nie berbagai ujian yang akan di tempuh.. apa pun banyakkan bersabar dan sering muhasabah diri dengan nafas-nafas yang dihembus sebelum ini.. remember satu ayat.. “Allah masih bagi aku peluang untuk bernafas hingga saat ini,so jangan lepaskan peluang ini, gunakan sebaik mungkin, sebaiknya mengikut syariatNYA.. bukan mengikut skema diri ini” orang yang berkeinginan berada di jalanNya bukan suatu yang mudah, dan bukan juga suatu yang sukar dan bukan hanya di pandang sepele tapi tidak juga mustahil, sesiapa yang benar-benar, bersungguh-sungguh ingin berada di jalanNya.. insyaAllah, DIA akan membantu, memudahkan orang yang benar-benar ingin berada di jalanNYA.. kerana apa???? Kerana segala-galanya milikNYA.. segala-galanya milik Allah. Tiada satu pun kita punya, semuanya milik Allah, repeat this word.. ‘milik Allah’.. so apa yang menjadi milik kita??? apa sebenar yang kita peroleh dan apa sebenarnya hasil dari usaha yang kita dapat selama ini?? itu bukan kita punya kah…realitinya benar… manjadda wa jadda.. betul ayat nie.. tapi ada tapinya.. ingat balik “wahai diri… sedarlah, kau tak punya apa-apapun… nak menaip nie pun, bukan kau yang punya… kekuatan ini datang dari Allah… sedarlah.. u r nothing.. but 4 rahmat Allah.. kau diberikan nikmat yang cukup.. apa lagi yang kau nak sebenarnya…hah.. tak cukup kah nikmat yang Allah berikan pada kau.. nikmat apa lagi yang kau dustakan?? Huhhh terhempas jatuh..pup..pup..pup… yang sebenar-benarnya, sebenar-benarnya ialah diri ini memang.. bukan memang lagi betul-betul memang kita is zero,kosong,sifar,nothing.. tak de pape.. ingat selalu ‘diri ini tak ada ape-ape’ boleh je Allah nak tolak kita cam tue je, pas tue terus rebah.. sama ada, kita dapat bangun atau tidak setelah rebah tue.. itu juga kekuasaan Allah yang punya, hanya DIA je dapat beri kita bangun atau terus rebah siapa kita sebenarnya.. khalifah, hamba… yes ur r right.. kita adalah hambaNYA.. kita khalifah di muka bumi ini.. seperti mana firman Allah:



Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu Dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang Yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak mengetahuinya".
(Al-baqarah:30)

Jelaskan... kebenaran itu ada dalam surah al-baqarah ayat 30. dah t’catat dalam surat cintaNYA.. ayat ni Allah tuju pada makhluknya yang memegang gelaran ‘manusia’ apa lagi yang di ragui wahai hati.. secara fitrahnya hati manusia sering berbolak-balik.. tapi, kita tak naklah menjadikan ia sebagai satu alasan untuk tidak boleh menjadi khalifah di bumi.. namun bagaimana membuktikan kebenaranNYA?? wallah hu alam… tepuk dada tanya iman, hanya iman yang mampu menjawab.. tergantung diri, Allah telah membuka dua jalan.. jalan kebenaran dan kefasikan.. sama ada nak pilih jalan kebenaran atau kefasikan, tergantung diri kita... jadi, betapa cantiknya Allah kan.. DIA bagi pilihan lagi dengan kita... kita sendiri je lagi, tinggal pilih. Nampak di sini Allah sangat saaaaaaaaaaaaaaaayang dengan hambaNya...







Baiklah, sampai sini dulu.. peringatan diri yang sering alpha dan tak kan terlepas dari melakukan kesilapan..

Wallahhualam..

<3 Meniti jalanNYA <3

No comments:

Post a Comment