Friday, August 12, 2011

.: la tah dzan:. Sang perwira....

ÉOó¡Î0 «!$# Ç`»uH÷q§9$# ÉOŠÏm§9$#

Assalamualaikumwarahmatullah...

Salam Ramadhan....

Alhamdulillah.... alhamdulillah hari ni dah masuk puasa yang ke 13.. syukur ke hadratNya kita dapat bernafas sehingga sekarang... hingga nikmat Ramadhan itu masih terasa.. Subhannallah.... afwan jiddan pada siapa yang singgah di blog nie... lama dah tak update.... lama dah tak jalan2 laman blog ni... maaf sekali lagi pada saudara-saudara yang di kasihi sekalian... hmmm k... firstly, apa khabar iman hari nie... InsyaAllah moga terus istiqomah dijalanNya... lagi-lagi bulan puasa nikan... mudah sangat nak buat benda baik... itulah rahmatNya dalam bulan Ramadhan..

Hari ni ana nak share satu ayat... dalam surah Al-imran ayat 138-139...

#x»yd ×b$ut/ Ĩ$¨Y=Ïj9 Yèdur ×psàÏãöqtBur šúüÉ)­GßJù=Ïj9 ÇÊÌÑÈ

(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang Yang (hendak) bertaqwa.

Ÿwur (#qãZÎgs? Ÿwur (#qçRtøtrB ãNçFRr&ur tböqn=ôãF{$# bÎ) OçGYä. tûüÏZÏB÷sB ÇÊÌÒÈ

dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa Yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang Yang tertinggi (mengatasi musuh Dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang Yang (sungguh-sungguh) beriman.

Ayat nie, diturunkan semasa perang uhud... setelah kekalahan bala tentara islam dalam perang uhud, muslimin telah kehilangan semangat dan mengalami keputusasaan. ayat ini menghibur jangan sampai karena kekalahan, itupun dikarenakan tidak mentaati pemimpin, kalian menjadikan diri kalian putus asa melainkan daripada demikian kuatkanlah iman kalian, karena kemenangan adalah berada di tangan kalian. dalam ayat sebelumnya perhatian kepada sunnah-sunnah ilahi telah dikemukakan dalam sejarah kaum terdahulu, ayat ini menyinggung salah satu dari sunnah yang disaksikan oleh muslimin dengan mata mereka sendiri.

ia berkata, "faktor terpenting pemulaan dan kehormatan suatu bangsa, adalah iman kepada allah dan taat kepada para utusan ilahi, karena menentang perintahnya dan rasulnya, akan menyebabkan kejatuhan dan kehinaan dan kalian menyaksikan sunnah ilahi ini dalam perang uhud."

Subhannallah... bila baca ayat ni... teringatkan pada diri ini... sewaktu ana merasa down.. stress, give up... bila ana meneliti ayat ni... ana muhasabah diri ana balik... bahawa kita sepatutnya tidak merasa lemah dalam mempertahankan dan menegakkan islam.. kerana apa, islam itu adalah agama yang benar... banyak di nyatakan dalam Al-quran dan sunnah.. ini juga jelas, bila mana kita berpegang teguh dengan perintahNya insyaAllah kita akan mendapat kemenangan disisiNya.

dari ayat ini, kita petik beberapa pelajaran:
1. iman kepada tuhan, bukan hanya faktor kemuliaan pada hari kiamat, melainkan di dunia menyebabkan kemenangan dan keunggulan kaum dan peradaban-peradaban lain.
2. kekalahan tidak sepatutnya menyebabkan mundur dan lemah melainkan harus dijadikan pelajaran untuk langkah dan berikutnya. (irib)

insyaAllah... moga kita sama2 meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita padaNya... di bulan mulia ini... kita rebutlah peluang ini untuk beribadah kepadaNya.... kita tak tahu, sama ada kita akan bertemu atau tidak dengan ramadhan yang akan datang...insyaAllah... selamat menunaikan ibadah puasa dan sentiasa istiqomah mengerjakan perintahNya....

salam alaik.... :)


No comments:

Post a Comment